att dämpa sin ångest

Det händer ju alltid saker i våra liv som kan få oss att må sämre och ju mer man tänker på en viss sak och fastnar vid den tanken så förvärras det. Om det hänt något, du kanske har gjort något dumt på fyllan, varit otrogen, skämt ut dig på något sätt..

Vi leker med tanken att du har ångest i alla fall. Jag brukar alltid göra dumma saker men har lärt mig att hantera dessa situationer, för många gånger är det faktiskt inte så farligt som man tror! Jag är ju världens mest impulsiva och klantiga människa, så ja, jag brukar göra bort mig rejält.. Haha. Jag brukar tänka:

"en gång är ingen gång och jag har lärt mig en läxa, så nu behöver jag inte tänka på det här mer."
"det är okej att göra fel, jag är bara människa och dessutom vet jag om att jag gjort fel"
"det var meningen att det skulle bli så här"
"det är inte så farligt som jag tror, blicka framåt, om en vecka är det glömt"

Ja, ni förstår grejen. Att tänka sådana här saker dämpar ångesten! För det är ju ofta bara jobbigt i några dagar, precis när något hänt.Försök att inte ta saker så allvarligt! Det är du själv som gör det värre.


Så fort tanken kommer så slå bort den och tänk
"att nej fan, jag ska inte tänka på det där nu. Gjort är gjort, kan inte göra något åt det!". Eller, så kanske du kan göra något åt det? Kanske har du sagt något till någon eller gjort dig osams? Det bästa man kan göra är att på ett vuxet sätt be om ursäkt eller förklara situationen. Svälja stoltheten helt enkelt, vilket kan vara svårt många gånger men det är något man lär sig...

Och sedan, en sak som jag sagt många gånger - ärlighet varar alltid längst. Om du gjort något dumt så vinner du alltid på att vara ärlig, det känns bättre inombords dvs, du mår bättre själv om du har rent mjöl i påsen, du kan lättare gå vidare utan att vara orolig att sanningen kan komma upp i framtiden, du dämpar ångesten. Visst, många gånger kan det vara skitjobbigt att vara ärlig, men jag tycker att man ska bita i det sura äpplet och vara det. Jag har vunnit i såååå många situationer genom att vara det.



Ett skratt förlänger livet. Ta vara på det. Vi lever bara en gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0